LBE concertnieuws najaar 2017

 

Het najaarsprogramma van het LBE gaat de wereld in onder de titel “Diversiteit“. Daar kun je heel veel kanten mee op, en dat doen we dan ook: muziek van zes componisten uit zes verschillende landen: Engeland (Purcell), Oostenrijk (Biber), Duitsland (Bach), Bohemen (Vejvanovský), Italië (Castrucci) en Spanje (Arriaga). Bekend en minder bekend, midden- en laatbarok en zelfs een vroege negentiende-eeuwer, als dat geen diversiteit is!

Een van de hoogtepunten wordt het Clavecimbelconcert in D van J.S. Bach, te spelen door Christina Scott Edelen.

U hoort nog nader van ons, maar noteer alvast de data en de locaties:
29 oktober om 15:00 uur, Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, 2311 SV Leiden.
Toegangsprijs: € 12,50 / CJP en 65+ € 10 / kinderen gratis. Kaarten aan de zaal.

5 november om 15:00uur, Slot Zuylen, Tournooiveld 1, 3611 AS Oud Zuilen (= gemeente Stichtse Vecht, dus niet Zeist).

Toegangsprijs € 15, benefiet-concert in het kader van 25 jaar Wereldwinkel Maarssen.
Kaarten van tevoren bestellen bij benefietconcertmaarssen@gmail.com

Limmen, 2 april 2017

Concertmeester Roelof Balk verheldert alternatieve details voor een volle kerk in Limmen

Verkiezingen!

poster_weblbenajaar2016

zondag 6 november, 15.00 uur, Lambertuskerk
Servatiusstraat
Vessem

zondag 13 november, 15.00 uur, Lokhorstkerk
Pieterskerkstraat 1
Leiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

programma

Solist: Joe Qiu, fagot

Tarquinio Merula – Canzone 9 La Monteverde, Canzone 2, La Lusignuola
Francesco Geminiani – Concerto grosso in c, op. 2 nr. 2
Johann Friedrich Fasch – Fagotconcert in C, FWV L:C2
Antonio Vivaldi – Fagotconcert in a, RV499
George Friedrich Händel – Concerto grosso in A, op.6 nr. 11
Carl Philipp Emanuel Bach – Sinfonia 3 in C, Wq 182

Verkiezingen bij het LBE!

Nederland gaat bijna naar de stembus, de VS bereidt zich voor op een clash tussen twee presidentskandidaten: de eerste vrouw ooit of de eerste bullebak. Verkiezingen domineren de wereld. Daarom is dat deze keer ook ons thema. Welke componist heeft uw voorkeur? De vermaarde Händel, of juist Vivaldi? Een outsider als Fasch of Merula? De tweede generatie Bach? Of toch liever een Italiaanse fijnproever als Geminiani? U mag het zeggen tijdens onze concerten. Wij zorgen voor een stembus! Het orkest stemt ook, dus zorg dat u voor 15 uur aanwezig bent!

Nuttig om te weten is, dat u ook nog kunt stemmen tussen twee fagotconcerten (Fasch in C en Vivaldi in a) en tussen twee Canzoni van Tarquinio Merula: La Monteverde en La Lusignuola. En trouwens ook tussen de Concerti grossi van Geminiani en Händel. Alleen Carl Philipp Emanuel Bach is boven alle partijen verheven: in zijn Hamburgse symfonieën toont hij zich de meest grillige van allen, een wegbereider voor de Weense school van Haydn, Mozart en Beethoven.

Onze solist bij de fagotconcerten is Joe Qiu op barokfagot. Hij is geboren en getogen in Zuid-Londen en woont nu in Den Haag. Hij bespeelt zowel moderne als historische instrumenten waarop hij een breed scala aan muzikale interesses botviert: van Bach-cantates tot avant-garde improvisaties met het Resonance Radio Orchestra. Bij de concerten met het Leids Barok Ensemble speelt Joe op een kopie van een Eichentopf barokfagot, die gemaakt is door de Nederlandse bouwer Peter de Koningh.

Toegangsprijzen:
Vessem: gratis, collecte bij de uitgang
Leiden: 12,50 euro // CJP, 65+ 10 euro // kinderen gratis

 

 

Emotie!

zondag 3 april 15:30
Laurentiuskerk
Greate Pierwei 11
Kimswerd

zaterdag 9 april 20:15
Lokhorstkerk
Pieterskerkstraat 1
Leiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

programma

Solist:  Peter de Groot, altus

Georg Friedrich Händel  Suite uit de opera ‘Amadigi di Gaula’/ Concerto grosso op.3 nr.4 in F
Giuseppe Valentini  Concerto grosso op.7 nr.7 in G
Johann Heinrich Schmelzer  Sonates 8 & 10 uit Sacro-profanus Concentus Musicus
Carl Philipp Emanuel Bach  Symfonie voor strijkers nr.1 in G  Wq 182:1

 

Emotie!
Emotie! Dat is al 28 jaar het leidmotief van het LBE, maar in deze voorjaarssessie is de emotie wel heel erg aanwezig. Aria’s uit Händels opera Amadigi di Gaula lopen over van verlangen, dramatische vergezichten en liefdessmart, maar uiteindelijk zal Amadigi met zijn beminde prinses Oriana verenigd worden. Countertenor Peter de Groot vertolkt de rol van Amadigi.
Niet minder grillig zijn de grote contrasten en stemmings-wisselingen in de eerste van de zes strijkerssymfonieën die Carl Philipp Emanuel Bach schreef in opdracht van Baron Gottfried van Swieten.
Bij Johann Heinrich Schmelzer sublimeren de emoties enigszins tot premature modulaties en dans-achtige maatsoortwisselingen, maar bij Giuseppe Valentini gaat het er minstens zo heftig aan toe als bij zijn meer bekende tijdgenoten Vivaldi, Corelli en Locatelli. Hoog tijd dat het LBE hem gaat promoten!

Toegangsprijzen
Kimswerd:  € 12,50 / vrienden € 9,- / kinderen € 5,-
Reserveren via www.laurentiuskerkkimswerd.nl
Leiden: € 12,50 / CJP, 65+  €  10,- / kinderen gratis

 

L’Europe Galante

Concert Amsterdam:
15 november 2015, 15:15
Engelse Kerk
Begijnhof, Amsterdam

Concert Leiden:
22 november 2015, 15:00
Lokhorstkerk
Pieterkerkstraat 1,  Leiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

programma 

Soliste: Lisa Buckland, barokhobo

André Campra  Suite uit l ‘Europe Galante

Georg Philipp Telemann Hobooncert in c TWV 51:c2

Charles Avison Concerto grosso no.9 in C naar Scarlatti

Georg Philipp Telemann Kwartet in G TWV 43:G5

Wolfgang Amadeus Mozart Kwartet no.4 in C KV 157

 

L’Europe Galante
Waaraan denkt u als u het woord “galant” hoort? Waarschijnlijk aan een heer (of dame) die u op hoffelijke wijze uw jas aanreikt. In de tijd van de relatief onbekende barokcomponist André Campra refereerde het woord vooral aan de liefde. Het LBE speelt een suite uit Campra’s opera-ballet L’Europe Galante dat in 1697 voor het eerst werd uitgevoerd. In de verschillende deeltjes maken we een reis door Europa en voor elk land is het thema (galante) liefde op een andere manier getoonzet.
In de rest van ons programma gaan we op zoek naar de “galante stijl”, een lichtere en moderne stijl die de periode van laat-Barok naar vroeg-klassiek overbrugt. Complexe meerstemmigheid wordt minder belangrijk en de melodie gaat de boventoon voeren. Deze stijl hoort u misschien al terug in de werken van Telemann, en zeker in het hoboconcert. Zoals Charles Avison schreef in een beroemd essay over muziek uit 1752: “de hobo is het meest geschikte instrument om Cantabile, oftewel de zangerige stijl, uit te drukken, vooral in vrolijke delen.”
Avison zelf had het trouwens niet zo op de galante stijl: hij vond dat melodie en harmonie gewoon zoveel mogelijk in evenwicht moesten zijn. Zijn 9e Concerto Grosso, naar sonates van Domenico Scarlatti, is hiervan een voorbeeld.
Het vierde strijkkwartet van Mozart, gecomponeerd toen hij 16 was, vormt een waardige afsluiting van dit programma. Galante melodieën in een prachtig langzaam deel: het genie van Mozart overstijgt elke typering!

Toegangsprijzen
Amsterdam: toegang gratis, collecte na afloop
Leiden: 12,50 euro / CJP, 65+ 10 euro / kinderen gratis

 

LBE in Scotland ‘Dutch Courage’

 

LBE schotland posterThe Leyden Baroque Ensemble from Holland, established in 1988, makes its Scottish debut with mezzo-soprano Nicola Wemyss.

The Leiden Baroque Ensemble specializes in early music from 1600 to approximately 1775: spectacular music composed for the Royal courts, or for festivals and celebrations; spiritual contemplative music for religious events; and inspiring tunes for everyday life, for dancing and relaxation. The number of fine composers and excellent compositions is almost unlimited. The authentic instruments and natural gut strings that the Ensemble uses provide the bright and lively sound characteristic for this period.

In the past 25 years, the Leyden Baroque Ensemble has made numerous successful concert tours, performing for audiences in London, Rome, Firenze, Siena, Vienna, Oxford, Copenhagen, Embrun, Amsterdam, Brussels and many other historical towns. In 2013, the orchestra celebrated its 25th anniversary with a tour to beautiful Portugal.

The Ensemble presents Scottish mezzo-soprano Nicola Wemyss, who hails from near St Andrews. She graduated with honours from Birmingham Conservatoire and completed her postgraduate degree specializing in Early Music and Historical Performance Practice at the Royal Conservatory of The Hague, where she studied with Rita Dams and Marius van Altena.

Nicola began her solo career by winning the premier prix in the first International Chimay Competition for Baroque Singing in 2000, with a jury chaired by William Christie. She has since then been invited to perform with various leading orchestras and ensembles, including: Les Arts Florissants, the Orchestra of the 18th Century, Musica ad Rhenum, the Netherlands Bach Society, the Telemann Chamber Orchestra (Osaka), the Netherlands Radio Chamber Orchestra, the Junge Kantorei Frankfurt, working with conductors such as Frans Brüggen, William Christie, Richard Egarr, Ton Koopman, Jed Wentz and others.

Nicola has also performed several operatic roles which include Hébé in Rameau’s ‘Les Indes Galantes’ (with Brüggen and the Orchestra of the 18th Century), the title roles from Purcell’s ‘Dido and Aeneas’ (with Wentz and Musica ad Rhenum) and Rossi’s ‘Orfeo’ and Dorotea in ‘Don Chisciotte in Sierra Morena’ by Conti.

Admission: Edinburgh – Full £ 10 / Concessions £ 8
St. Andrews – prices on request

 

25 jaar lekkere barok!

LBE poster najaar 2013 website

m.m.v. Nico van der Meel, tenor

zondag 10 november  15:30
Martinikerk
Kerkstraat 4
Doesburg

zaterdag 16 november 20:15
Lokhorstkerk
Pieterskerkstraat 1
Leiden

J.S. Bach  Cantate BWV 82 ‘Ich habe genug’ , versie in e klein voor tenor, traverso en strijkers
G.F. Händel  Concerto Grosso op.6 no.12
F. Geminiani  Concerto Grosso op.7 no.1
G. Muffat Fasciculus V  ‘Sollicitudo’

We dachten er goed aan te doen ons tijdens het feestmaal niet te overeten aan alle heerlijkheden uit de barok. Gepast smullen in kleine porties met hier en daar een overdenking van onze zonden uit ons 25-jarig bestaan. Hiervoor is Bach de juiste componist, ‘Ich habe genug’ de goede cantate en Nico van der Meel de perfecte leids(lijds?)man. Hij zingt van zaken die zwaar op de maag liggen en wijst ons in muziek en leven de weg naar vervulling. Kom en luister naar het hoofdgerecht, de cantate, die loopt van een weemoedige entree (als het maar niet te zwaar wordt) naar een feestelijke uitsmijter. Neem de concerti grossi van Händel en Geminiani in u op, mits ze niet te groot zijn. Schuif aan bij de suite van Muffat, als die er nog bij kan. Kom en geniet mateloos van deze kleurrijke tafelmuziek. ‘Een goed verhaal eindigt met een feestmaal’, zei de LBE-bard.

Toegang Doesburg: € 12,50/ student, 65+ € 11,50 / donateurs Stidomu € 10,50 / kinderen tot 12 jaar gratis

Toegang Leiden: € 12,50 / CJP, 65+ € 10,- / kinderen gratis

Nico van der Meel

nvdm_10

De Leidse tenor Nico van der Meel verwierf internationaal aanzien, hoofdzakelijk als zanger van oude muziek en meer in het bijzonder als evangelist in de passionen van J.S. Bach. Hij zong onder leiding van beroemde dirigenten als Gustav Leonhardt, Nicolaus Harnoncourt, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven, Herbert Blomstedt, Colin Davis, Peter Schreier en Frans Brüggen. Talloze cd’s met oude muziek getuigen van zijn activiteiten als zanger, o.a. Bachs Hohe Messe, Johannes Passion en Matthäus Passion o.l.v. Frans Brüggen voor het label Philips Classics. Daarnaast zijn er ook cd’s verschenen met romantische liederen van Johannes Verhulst, Leander Schlegel en Hugo Wolf. Hij zong rollen in opera’s van o.a. Monteverdi, Mozart, Mendelssohn, Milhaud en Stravinsky.
Hij maakt deel uit van het ensemble Camerata Trajectina, al bijna veertig jaar dé pleitbezorger voor de Nederlandse muziek van de Middeleeuwen tot en met de Gouden Eeuw. Bij dit ensemble werkte hij mee aan meer dan twintig cd’s.
Nico van der Meel studeerde aan het Rotterdams Conservatorium bij Barend Schuurman en Margreet Honig, bij wie hij in 1987 cum laude afstudeerde voor het hoofdvak zang. Hij volgde in zijn jonge jaren masterclasses bij o.a. Elly Ameling, Evelyn Lear, Ruud van der Meer, Robert Holl en Elisabeth Schwarzkopf. Hij treedt regelmatig op als gastdocent bij diverse conservatoria.
Als dirigent leidde Nico van der Meel projecten o.a. bij het Vocaal Ensemble Coqu, Couleur Vocale, het Bach Festival Dordrecht, het Amsterdams Bach Consort en de Residentie Bachensembles. Begin 2008 verscheen bij Quintone een cd met de Johannes Passion van J.S. Bach in de versie 1725, met Concerto d’Amsterdam, en La Furia onder zijn leiding. Hij is artistiek leider van het Drechtsteden Bachkoor en hij is al sinds de oprichting in 1981 dirigent van het William Byrd Vocaal Ensemble in Leiden.

Een kijkje achter de schermen…

De ijzige wind is gaan liggen, het voorjaar zit in de lucht. Juist wanneer de schemering is ingetreden worden enkele ov-fietsen geparkeerd bij het gemeentecentrum in Oesgstgeest. Rond de koffietafel verzamelt zich een menigte die door de beheerder van het centrum grappend het Leids Symfonie Orkest wordt genoemd, maar het is het Leids Barok Ensemble dat vanavond zijn eerste repetitie beleeft in het Jubeljaar 2013. Het Leids Barok Ensemble bestaat dit jaar 25 jaar en de voltallige club is weer bijeen om, zoals de oprichter van het ensemble – Jan Verheugt-  het altijd noemde ‘frisse barok’ te spelen. 

Read moreEen kijkje achter de schermen…

25 jaar affect & effect

LBE april 2013 posterSoliste: Nicola Wemyss, mezzosopraan

zaterdag 20 april 15:15
Engelse Kerk
Begijnhof
Amsterdam

zondag 21 april 15:15
Lokhorstkerk
Pieterskerkstraat 1
Leiden

 

 

 

 

 

Giovanni Battista Ferrandini
Cantate “Il Pianto di Maria”

Georg Friedrich Händel
Concerto Grosso op.6 no.7 in Bes

Pieter Hellendaal
Concerto Grosso op.3 no.4 in Es
Franz Xaver Richter

Grande Symphonie in C

In dit jubileumjaar willen we graag iets recht zetten. Al 25 jaar heeft u kunnen genieten van thema’s als: ‘vreemde vogels’, ‘vreemde landen’, ‘hoorn des overvloeds’ etc.
In dit programma echter gaat het ons om het meest wezenlijke van al: de gemoedstoestanden (affecten) die muziek kan oproepen en die bewust door componisten worden nagestreefd. Ons jubileumprogramma bevat een prachtig staaltje toegepaste affectenleer: de cantate van Ferrandini, met de veelzeggende titel ‘Il pianto di Maria’ (de klaagzang van Maria). Als u niet wordt aangedaan door de betoverende zang van Nicola Wemyss weten we het niet meer. Maar ook in instrumentale muziek kennen we het wonder van affecten. Zo betekent alleen al de tempoaanduiding allegro ‘vrolijk’ en grave ‘ernstig’! Bij de werken van Händel, Hellendaal en Richter richten we ons bovendien op de retorica (welsprekendheid), om een goed verhaal ook effectief te vertellen. Kortom, een ‘klassiek’ barokprogramma, dat tevens zal klinken op de LBE-jubileumtournee in Portugal.
Nicola Wemyss
bio volgt

LBE 25 jaar! Jubileumprogramma

 

In 2013 bestaat het LBE 25 jaar!
Dat gaat gevierd worden met een uitgebreid programma en een bijzondere tournee.

Voorjaarsconcerten met medewerking van Nicola Wemyss, sopraan

Zaterdag 20 april 2013  Amsterdam, Engelse kerk, aanvang 15.15

Zondag 21 april 2013 Leiden, Lokhorstkerk, aanvang 15.15

Er wordt werk uitgevoerd van Richter, Händel, Hellendaal, Scarlatti en Ferrandini.

 

Concerten met medewerking van Doretthe Janssens, traverso

Vrijdag 7 juni 2013 Hoorn, Oosterkerk, aanvang 20.00, concert i.h.k.v. het Festival Hoorn Oude Muziek Nu

Zaterdag 8 juni Maarssen, Dorpskerk, aanvang wordt nog bekend gemaakt, het betreft een benefietconcert, voor de derde keer alweer,  ten behoeve van sYin, de Stichting Youth in Nepal, die een kindertehuis beheert.

Wegens succes in het najaar van 2012 en op speciaal verzoek van de concertorganisatie in Hoorn herhaalt het LBE de twee geweldige fluitconcerten van Vivaldi; Il Gardellino en La Notte.

 

Tournee in Portugal

Van 12-20 juli 2013 is het LBE in Portugal te vinden. Er zullen concerten gegeven worden in historische plaatsen zoals Alcobaça en Batalha. Op deze tournee is opnieuw Nicola Wemyss soliste. Eerder boekte het LBE grote successen met Nicola in Italië (Siena, Arezzo, Florence).