‘De Leidse Orkestboeken’

 

Solist: Franc Polman, viool

Zondag 20 november 15.30
Grote of Doesburgse Martinikerk
Kerkstraat 4
Doesburg
Zondag 27 november 16.00
Lokhorstkerk
Pieterskerkstraat 1
Leiden

 

 

 

 

 

Jean-Baptiste Lully  Suite uit ‘Le Bourgeois Gentilhomme’
Jean-Philippe Rameau  Concert en sextuor no.5
Anton Wilhelm Solnitz  Sinfonia in Bes groot op. 3
Johann Sebastian Bach Vioolconcert in a-klein BWV 1041
Pieter Hellendaal  Concerto grosso in F-groot op.3 no.6

Er is veel te doen over de Leidse koorboeken, een mooi project van het vocale Aegidiuskwartet, maar wist u dat er ook Leidse orkestboeken bestaan?

Leiden heeft een geweldige muzikale traditie, niet alleen vanwege de kerk, maar ook vanwege de Universiteit. Deze had aantrekkingskracht op muzikaal talent en er hebben dan ook veel migranten in Leiden muziek opgeschreven.

Het LBE las in het verleden in boeken van de madrigalist Cornelis Schuyt, zoon van de Leidse stadsmuzikant Floris Schuyt, en van Pieter Hellendaal. Deze Hollandse migrant was een tijdje organist aan de Pieterskerk, twee minuten van de Lokhorskerk, de thuisbasis van het LBE. In november hoort u een werk van een Nieuwe Leidenaar Anton Wilhelm Solnitz. Hij speelde in zijn eigen werken mee in het naburige en tolerante Den Haag. En natuurlijk slaan wij het boek pas dicht nadat we van Hellendaal en enkele beroemde buitenlanders een paar hoofdstukken hebben voorgedragen.

En let u op, ons programma bevat nóg een thema: dans en spektakel.


Franc Polman

Violist Franc Polman studeerde aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Bouw Lemkes. Hij volgde masterclasses bij Sandor Végh, Berl Senofsky en voor oude muziek bij Jaap Schröder, Lucy van Dael, Elisabeth Wallfisch en Fabio Biondi. Hij is concertmeester van Musica ad Rhenum en eerste violist in het Orkest van de Achttiende Eeuw; ook speelt hij regelmatig in projecten van het Apollo ensemble en Musica Amphion.

In het buitenland nam hij plaats in prestigieuse barokorkesten zoals MusicaAntiqua, Les Musiciens du Louvre en The Raglan Baroque Players, en gaf masterclasses aan de Händelacademie in Karlsruhe en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Daarnaast is Franc Polman actief in vele kamermuziekensembles, zoals het Nepomuk Fortepiano Quintet en het Schuppanzigh strijkkwartet, waarvan hij sinds 2006 deel uitmaakt. Met fortepianiste Riko Fukuda vormt hij een duo.

Hij is artistiek leider van Barokensemble Eik en Linde. Franc Polman bespeelt een viool van Hendrik Jacobs (Amsterdam, 1701).