11 februari 20:00
Lokhorstkerk,
Pieterskerkstraat 1
Leiden
12 Februari 15:00
Protestantse Kerk
Zuidkerkenlaan 25
Limmen
Franz Xaver Richter Grande Symphonie no.1 in Bes groot
Joseph Haydn Hoornconcert no.2 in D groot Hob VIId:4
Charles Avison Concerto In Seven Parts no.6 in D groot naar Scarlatti
Wolfgang Amadeus Mozart Symfonie nr.4 in D groot KV19
Pietro Antonio Locatelli Sinfonia Funebre In F klein
In 2012 krijgen beroepsmusici in Nederland het moeilijk. Gelukkig is het LBE pure liefhebberij. U hoort dus zeker nog van ons. En toch halen ook wij altijd opgelucht adem als de kosten en de baten weer in evenwicht blijken te zijn. Dat was bij de componisten van vroeger ook zo. Je was als componist in dienst bij een vorst of je had neveninkomsten, gaf muziek uit of je was een wonderkind. Tijdens de tournee door Holland werd door vader Mozart een kist vol spullen opgestuurd naar Salzburg. Als de familie later wat krap bij kas zat werd uit de voorraad ‘natura’ het één en ander verkocht. Wat heeft dit nu met de cornu copiae te maken, de hoorn des overvloeds en het thema van deze sessie? Dit is letterlijk vertaald: hoorn van voorraad. Bij deze cornus gaat het om een mythologische hoorn van een geit. Het bruggetje naar het instrument is gauw gelegd, want overvloedig is de natuurhoorn wel, met zijn twee meter lange, opgerolde, buizen en zijn rijke palet aan tonen en kleuren. Geniet bij het LBE van de klankweelde van de natuurhoorn.
Renske Wijma
De jonge, veelzijdige hoorniste Renske Wijma werd in 1985 geboren in het Friese dorpje Oudega.
Gegrepen door de prachtige klank van de hoorn, volgde ze vanaf haar 10e hoornlessen van Oeds Jongsma. Als snel nam ze deel aan vele regionale en nationale solistenconcoursen waar ze steevast hoog eindigde.
Een logisch vervolg was een conservatoriumstudie en in 2003 startte Renske haar studie bij hoorndocent Frank Brouns aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. In deze periode won ze prijzen bij onder meer het Prinses Christina Concours en Stichting Jong Muziektalent Nederland en gaf vele concerten door heel Nederland met haar zus en pianiste Afke Wijma. Vanaf 2006 studeerde zij verder bij Herman Jeurissen aan het Koninklijk conservatorium te Den Haag waar ze zich, naast moderne hoorn ging specialiseren in het bespelen van de natuurhoorn bij Teunis van der Zwart.
Tijdens en na haar studie maakte Renske deel uit van achtereenvolgens het Jeugd Orkest Nederland, het Nationaal Jeugdorkest, het NJO Orkest van de 19e eeuw en het Jeune Orchestre Atlantique. Ze volgde tevens masterclasses bij een groot aantal tophoornisten als Radovan Vlatkovic, Frøydis Ree Wekre, Christan Lampert, Bruno Schneider, Peter Damm, Markus Maskuniitty en Jasper de Waal.
Na het afronden van haar hoornstudie begon Renske zich te verdiepen in nieuwe concertvormen en nieuwe manieren om mensen muziek te laten beleven. Ze ging onder andere de mogelijkheden bekijken om muziek te verrijken met andere kunstvormen en begon hiermee te experimenteren. Vanuit dit idee richtte zij samen met enkele andere musici de nieuwe muziekgroep ‘MIRAKEL’ op.
Momenteel is Renske manager en hoorniste van MIRAKEL en maakt ze deel uit van enkele andere professionele klassieke, hedendaagse én barokensembles.
Daarnaast remplaceert zij met grote regelmaat in orkesten in en buiten Nederland, waaronder het Zeeuws Orkest, het Sweelinck Barokorkest, het Orkest van de Domcantorij en het Vestjysk Symfoniorkester Esbjerg, Denemarken.